dissabte, 4 de març del 2017

Pla Baguet i Tossal de Rus amb raquetes

21.02.17  Sensacional i senzill circuit amb raquetes de neu pel sector carener comprès entre el coll de la Creueta i els estreps orientals del Puigllançada, amb ascensió al cim de Pla Baguet i al Tossal de Rus. Es tracta d’un circuit amb forma de “8”, així com també d’uns 8 Km de recorregut i amb un desnivell de 480 m, en el que avui hem trobat unes condicions immillorables de neu, sol i cel blau.

Hem arribat al coll de la Creueta des de la Molina, d’on hem sortit per la carretera que mena a la collada de Toses, i després hem girat a la dreta per la BV-4031 en direcció a Castellar de n’Hug, tot passant al peu de les pistes dels Alabaus, fins a l’esmentat coll (1915 m, encara que el plafó que trobem indica erròniament 1888 m); des de l’altre costat, hom hi pot arribar des de Castellar de n’Hug. La carretera es troba neta de neu, entre grans extensions blanques a banda i banda. Aparquem el cotxe al mateix coll, sobre la neu, i ens calcem aquí mateix les raquetes, que ja no ens caldrà  treure’ns fins a l’arribada.

Sortint del coll de la Creueta

Tot i que ens hem apropat des de la Cerdanya, es tracta d’un itinerari que discorre íntegrament pel terme de Castellar de n’Hug, al Berguedà. Situats al coll de la Creueta (1915 m), deixem a l’esquerra la pista, colgada per la neu, que surt inicialment en direcció sud i mena a les barraques de Rus, per on retornarem després, i enfilem ara la carena, en direcció oest i amb un filat a mà dreta, per pujar tot seguit a una primera cota (1952 m). Des d’aquí baixem uns metres fins a la coma de l’Home Mort (1922 m), on hi ha un tancat que vorejem per la dreta, mentre que a l’altre costat hi arriba també l’esmentada pista que aquí fa un pronunciat revolt per tal de vorejar la carena.

A la coma de l'Home Mort

Des del fons d’aquesta petita coma veiem enfront nostre altres dues elevacions que donen pas al Pla Baguet. Anem pujant per un vessant suau i, tot i que podem passar pel mig d’aquests turonets, ens decantem a la dreta per assolir el més alt (1996 m), a partir del qual entrem a  l’ampla depressió del Pla Baguet. Cal dir que algunes ressenyes designen amb el nom d’aquest altiplà el turonet que hem assolit, però que en realitat correspon al cim que tanca el pla a l’oest i cap a on ara ens dirigim.

A l'entrada al Pla Baguet, amb el cim de Pla Baguet
i el Puigllançada, a la dreta

Anem davallant suau, amb el filat a mà dreta, fins a una colladeta (1968 m). Enfront tenim un contrafort de la carena cap a ons enfilem, en diagonal i amb tendència a la dreta, per continuar després fins al cim de Pla Baguet (2031 m), acinglerat cap al sud i bon mirador del Tossal de Rus i el Puigllançada.

Pujant al cim de Pla Baguet, amb el Puigmal al darrera

Enfront tenim el Tossal de Rus (esq.) i el Puigllançada

Al cim de Pla Baguet

A l’altre costat del cim, en direcció oest, es desprén el vessant força inclinat i rocós del Tarter de Rus, per on ens cal baixar ara cap al Pla de Rus, tot perdent el desnivell aconseguit. Avui la neu ens estalvia el pedregar d’aquest sector, però no així la seva inclinació. Ens fixem les raquetes i comencem a davallar amb compte, tot seguint les petjades d’anteriors excursionistes, primer amb tendència a la dreta, encarats cap al coll de la Bassa, situat un xic més al NO, i després a l’esquerra, per on salvem el tram més compromès del cingle.

Comencem a baixar del cim pel vessant oest

Les barraques de Rus sota el Tossal de Rus,
i al darrera el Puigllançada

Al Pla de Rus, havent baixat del cim de Pla Baguet

Anem travessant més avall un bosc esclarit de pi negre, mentre el pendent es va suavitzant, fins que arribem al pla de Rus i tot seguit a les barraques de Rus; es tracta d’una cabana de pastors amb una construcció annexa i un tancat, al costat de la pista provinent del coll de la Creueta i enfront del Tossal de Rus.

Grans extensions de neu al Pla de Rus

Arribant a les barraques de Rus, sota el Tossal de Rus

Ens trobem en el centre del “8” de la nostra ruta, just al coll del Tossal de Rus (1871 m) que travessa l’esmentada pista, la qual continua cap a la collada de les Tortes, per on retornarem. Tanta estona de bregar amunt i avall i ens trobem ara uns metres per sota del coll de la Creueta, però la qüestió és que ens ho estem passant d’allò més bé. Deixem les barraques enrera i ens comencem a enfilar en direcció sud-oest pel llom arrodonit del Tossal de Rus.

Pujant cap al Tossal de Rus

La inclinació és moderada fins a un petit replà, mentre anem gaudint en la nostra pujada d’un gran panorama cada cop més obert, amb la serra de Montgrony, el Montseny, Sant Llorenç del Munt i Montserrat a la nostra esquerra, i amb el Puigmal, la serra de Madres, els Perics i els pics de Collroig, entre molts d’altres, darrera nostre.

Anem guanyant alçada, amb el massís del Puigmal al darrera

La pujada es redreça una mica fins assolir un avantcim, des d’on seguim a la dreta per l’aresta principal fins arribar ràpidament al panoràmic cim del Tossal de Rus (2116 m). Tenim enfront nostre el Puigllançada, que en aquest sector, lluny de les comparacions amb la Tosa d’Alp, ens mostra les seves autèntiques i grans proporcions, amb el característic esquenall de la Costa Geperuda en primer terme, mentre que a l’esquerra s’hi afegeix a la festa el Pedraforca.

Al cim del Tossal de Rus, enfront del Puigllançada

A l'esquerra treu el cap el Pedraforca

Detall del Pedraforca

Des del Tossal de Rus val la pena arrodonir aquesta excursió baixant per l’altre costat, en direcció oest, cap a la visible collada de les Tortes on hi arriba la pista esmentada. Anem baixant per un ample vessant, que tot i presentar al principi una marcada inclinació no és la que ens hem trobat a la baixada del cim del Pla Baguet.

Baixem encarats a l'esquenall de la Costa Geperuda

Més avall aquest vessant es suavitza i anem davallant ràpidament per curioses ondulacions del terreny, les quals sembla que corresponen a una antiga repoblació forestal que no va reeixir. La collada de les Tortes (1946 m) es troba uns 200 m a la nostra esquerra; sense necessitat d’arribar-hi, però, acabem de baixar directament a la pista, totalment desapareguda sota la neu i només perfilada per petjades anteriors.

Al final de la baixada, prop de la collada de les Tortes

Retornem per la pista, amb el Puigmal al fons

Ens trobem a la base de la Costa Geperuda, una ruta clàssica d’ascensió al Puigllançada, l’aproximació al qual creiem que és millor fer-la des del coll de la Creueta directament per la pista, si no hi volem afegir el desnivell que suposa anar per la carena. Nosaltres ja ens donem per contents avui i seguim a la dreta pel traçat de la pista, entre el Tossal de Rus a una banda i la vall del torrent del Pla de Rus, a l’altra, fins que tornem a passar per les barraques de Rus.

Passem altre cop per les barraques de Rus

A partir d’aquí continuem el nostre retorn per la pista, ara ja ben definida i que en tot moment té el detall de seguir coberta de neu. Passem tot seguit vora les restes de l‘antiga barraca de Rus i anem vorejant per sota el vessant sud del cim i la carena del Pla Baguet.

Deixem enrera el Tossal de Rus,
on hem deixat les petjades de la nostra ascensió...

i continuem per la pista, sota el vessant sud del Pla Baguet

Després d’anar gairebé planejant, amb una lleugera pujada, durant uns 2 Km (des de les barraques de Rus), trobem una bifurcació; deixem a la dreta una pista barrada i girem a l’esquerra per entrar a la coma de l’Home Mort, tot passant a la vora del tancat, ara per l’altre costat.

Seguint traces de pista a la coma de l'Home Mort

Aquí la pista torna a desaparèixer competament sota la neu acumulada, però la continuació és evident i ens mena a un collet des d’on girem a l’esquerra per enfilar, ara en direcció nord, el darrers metres fins al coll de la Creueta, punt final d’aquesta senzilla però espectacular ruta amb raquetes de neu.

Arribant al coll de la Creueta

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 21.02.17 per Isabel Benet i Ventu Amorós.