dimecres, 8 d’abril del 2015

Per les gorges del Segre

5.04.15  Passejada matinal per l’entorn de les gorges del Segre des del poble de Llo, a l’Alta Cerdanya, que ens permetrà gaudir, amb molt poc esforç, d’una extensa vista de les muntanyes i la plana ceretana. Des de Llívia anem, per Gorguja i Ro, a Sallagossa (5 Km), i d’aquí seguim a la dreta en direcció a Llo (2 Km); a l’entrada del poble, girem a la dreta per deixar el cotxe a l’aparcament dels banys termals de Llo.

Mas Girvés, a l'entrada de les gorges del Segre

De l’aparcament baixem uns metres per la mateixa pista asfaltada per on hem vingut, tot deixant a la dreta un trencall que baixa a creuar el Segre en direcció a Vedrinyans, i passem tot seguit pel mas Girvés i els banys de Llo (1390 m). Ens desviem breument a la dreta per creuar el Segre per un petit pont i anar a veure a l’altre costat un antic safareig alimentat per una sorgència d’aigua termal a la temperatura de 33º.

Retornem a la pista asfaltada, que va resseguint les gorges del Segre sota espectaculars parets de gneis i esquists, la primera de les quals, a la nostra esquerra, és la vertical paret sud del turó de Sant Feliu, on hi ha instal·lada la via ferrada de les Escaldilles.

Paret sud del turó de Sant Feliu,
per on transcorre una via ferrada

Amb l’impetuós Segre també a l’esquerra, anem pujant per l’estreta carretera, restringida a la circulació, enmig d’una ufanosa vegetació. Als racons més ombrívols encara podem trobar el lliri de neu (Galanthus nivalis), una planta que floreix a finals d’hivern i que, malgrat el seu nom, no és parenta dels lliris sinó dels narcisos. Es dóna el cas que un component d’aquesta planta s’utilitza en el tractament de la malaltia d’Alzheimer.

Lliri de neu

Més endavant creuem un pont per tenir a partir d’ara el riu a la dreta; poc després ja veiem, sobre les gorges, l’agut penyal del roc del Vidre, una esvelta agulla que, segons sembla ser, reb el nom per la lluentor del marbre que composa la seva base, mentre la part superior està formada per pissarres.

Sobre el camí de les gorges treu el cap el roc del Vidre

El Segre baixa impetuós

Després de vorejar un meandre del riu, passem per la base de l’esmentat roc i continuem gorges amunt fins a la sortida de les mateixes, en el punt d’on surt a l’esquerra la pista d’accès al mas Patiràs, just abans d’un altre pont sobre el Segre, a partir del qual la pista que seguiem, ja de terra, continua per la vall de Llo en direcció al refugi de la Culassa i al Pla de la Creu.

Ens apropem al mas Patiràs

L'alterós roc del Vidre

Deixem el fons de la vall per pujar a l’esquerra per la pista del mas Patiràs, tot fent un canvi de sentit que ens retornarà a Llo. Als pocs metres deixem a la dreta el trencall que porta a l’esmentat mas i continuem a l’esquerra per un camí carreter que va resseguint enlairat el tram de les gorges que hem fet per sota, mentre comencem a tenir una gran vista de les muntanyes nevades que ens envolten.

Pics de Collroig i de les Xemeneies

Travessem un coll, a l’esquerra del qual es dreça el roc del Vidre, i tot seguit ja veiem el penyal on hi ha l’ermita de Sant Feliu de Castellvell.

Turó de Sant Feliu de Castellvell

Per un tram molt planer arribem al coll de Sant Feliu (1605 m), i abans de continuar pel camí que ens retornarà a Llo, pujem a l’esquerra per un corriol que en poc més de 5 minuts ens mena al cim del turó de Sant Feliu (1659 m), amb les restes de l’ermita (s. XI) i una torre del primitu castell de Llo.

L’ermita de Sant Feliu de Castellvell, sense sostre, conserva els murs de la nau, amb restes d’opus spicatum, i la volta de l’absis, així com les dues columnes del campanar de cadireta. Al costat de l’ermita hi arriba l’esmentada via ferrada de les Escaldilles, que remunta l’abrupta cara sud del turó.

Restes de l'ermita de Sant Feliu de Castellvell

Des d’aquest modest cim tenim una gran vista sobre la Cerdanya, des de la serra de Cadí al Carlit i el Puig Peric, i poblacions com Sallagossa, Llívia, Puigcerdà i Font-romeu; cap al sud, podem veure la capçalera de la vall de Llo, amb el pic de Finestrelles i el Puigmal de Llo, entre d’altres.

Vistes al nord, del Puigpedrós al Carlit i Puig Peric,
i les poblacions de Sallagossa i Font-romeu

Un cop hem fet treballar de valent les càmeres fotogràfiques i els mòbils, retornem al coll de Sant Feliu, per iniciar una davallada molt dreturera per l’altre costat que ens portarà en poca estona a la part alta de Llo.

Iniciem la davallada en direcció a Llo

Passem per la font de la Monja i tot seguit per un collet entre el castell, a l’esquerra, i l’enlairada torre del Vacaró, a la dreta.

Torre del Vacaró, amb vistes als pics de Collroig

Castell de Llo

Anem davallant pels carrers del Castell, del Roquissar, d’Alione i de la Cerdanya, fins arribar a l’església de Sant Fructuós de Llo (s. XII), important exemplar romànic, on ens fem una foto a la seva portalada, formada per arquivoltes i columnes amb capitells esculpits amb motius animals i vegetals.

Església de Sant Fructuós de Llo

La portalada romànica de Sant Fructuós de Llo

Ja només ens queden uns pocs metres fins a l’aparcament dels banys de Llo, on tanquem aquest breu però molt bonic circuit per la part baixa de la vall de Llo i el turó de Sant Feliu, de 6 Km de recorregut i 270 m de desnivell, amb gratificants sobre aquesta privilegiada comarca de la Cerdanya.

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 5.04.15 per Isabel Benet i Ventu Amorós. amb els amics Sara i Siscu.