dimarts, 27 de setembre del 2016

Circular al pic de Coma d'Or

27.08.16  Per finalitzar les vacances d’estiu amb bon peu, decidim revisitar un vell conegut, el pic de Coma d’Or, el qual, juntament amb el pic Pedrós (o Puigpedrós de Lanós) i el pic de Fontviva, forma part d’una línia de cims, amb orientació nord-sud, que separen la coma d’Engràcies (o d’en Garcia) de la gran conca de Lanós.

La coma d'Engràcies des del pic de l'Estanyol

Per això el darrer dissabte d’agost fem via de bon matí cap al coll de Pimorent, a la frontera entre l’Alta Cerdanya i l’Arieja, situat a 1920 m d’alçada. En aquest ample coll deixem el cotxe, i quan ens estem calçant les botes, una parella ens pregunta si coneixem el circuit que, sortint de Pimorent, remunta la coma d’Engràcies, puja al Coma d’Or i retorna de nou a Pimorent per la Coma-rossa. Nosaltres diem que només coneixem la pujada al Coma d’Or però en prenem bona nota d’aquesta possibilitat.

Comencem a caminar en direcció llevant per una ampla pista tot endinsant-nos a la vall encara en ombra de la coma d’Engràcies, la qual s’obre pas entre les carenes del Querforc-Trespunts, al nord, i la serra de les Lloses, al sud. La vall, però, no triga en il·luminar-se amb els primers raigs de sol. Anem seguint la pista fins que aquesta s’acaba cap a la meitat de la vall (2200 m).

Anem pujant per la coma d'Engràcies

Continuem per un camí ben marcat en direcció al visible coll o portella d’Engràcies, tot remuntant per un llom herbat que aviat ens ofereix enlairades vistes de la vall i de les muntanyes del circ de Pessons que s’alcen per ponent.

Arribant a la portella d'Engràcies

Un cop situats a la portella d’Engràcies (2534 m) ja tenim al davant el pic de Coma d’Or, amb l’alterós pic Pedrós a la seva esquerra, ambdós retallant-se a contrallum.

Al coll, amb vistes sobre la coma; al fons, els pics dels Pessons

I a l'altre costat treuen el cap el pic Pedrós (esq.) i el Coma d'Or

Ara, l’evident camí baixa uns metres cap a un altre coll, la portella de Coma d’Or o de Cortal Rossa (2501 m), des d’on veiem, un xic més avall, el petit estany de Coma d’Or.

Deixem de moment enrera l'estany de Coma d'Or

A partir d’aquí el nostre camí ja puja decidit cap al cim, tot deixant l’estany a la nostra esquena i passant sota el Cap de la Llosada, on un escampall de pissarres d’aspecte gairebé metàl·lic li donen a aquest indret un aire desolat i erm. Des d’aquí tant el Coma d’Or com el seu veí pic Pedrós ens ofereixen la seva cara més ferèstega, una negra muralla de gneis que sembla força inaccessible.

Arribant a l'avantcim

Arribem així al peu de l’avantcim del Coma d’Or (2825 m), des d’on l’ascens al cim principal presenta la petita dificultat d’haver de superar una mena de “pas de Mahoma”: una curta però estreta cresta, un xic aèria i amb dues bretxes molt pronunciades. Per això molts excursionistes, com veiem avui, es donen per satisfets d’assolir només l’avantcim (no és, però, el nostre cas).

Anem travessant la cresta

Al cim del Coma d'Or

El nostre esforç té premi, i avui des del cim del Coma d’Or (2826 m) s’albira una extensa panoràmica: per llevant s’alça l’imponent Carlit amb l’estany de Lanós als seus peus

Estany de Lanós amb la pica del Carlit (dreta)

Pel sud tenim el pic de Fontviva, el qual s’insinua darrera el pic de Cortal Rossa; per ponent s’aixeca la serra de les Lloses i el conjunt de relleus que envolten l’estació d’esquí de Porté-Pimorent, entre els quals destaca el pic de Fontfreda; i pel nord, a l’Arièja, tenim el conjunt de cims de la vall de les Vésines amb el pic d’Auriol al capdavant, mentre que al darrera treu el cap el pic de Sant Bertomieu amb la seva pedrera de talc com una gran queixalada. Però la resta del panorama del nord queda eclipsat pel pic Pedrós o Puigpedrós de Lanós, només separat del Coma d’Or per l’abrupta cresta que baixa a la portella Roja.

El pic Pedrós des del cim; al fons, el pic de Sant Bertomieu

La nostra primera intenció és retornar al coll de Pimorent tot remuntant la cresta dels Llosers i la contigua serra de les Lloses, però com que al cim ens hem tornat a trobar amb la parella que vol fer el retorn per la Coma-rossa, això fa que considerem aquesta possibilitat. Així és que desfem el camí fins a la portella de Coma d’Or o de Cortal Rossa, i d’aquí baixem de dret cap a l’estany de Coma d’Or (2466 m), on aprofitem l’avinentesa per a fer un bon bany de peus abans de continuar la ruta.

Baixem a l'estany de Coma d'Or

Després del breu però merescut descans, fem cap al desguàs de l’estany, des d’on veiem veiem com el rec de Cortal Rossa meandreja per l’esplanada de la Coma-rossa i on trobem un sender, corresponent a l’Haute Randonée Pyrénéene (HRP), que planeja cap a l’est en direcció a la Portella de Lanós.

El pla de Coma-rossa des del desguàs de l'estany

Aviat, però, abandonem aquest sender per un corriol, poc definit però assenyalat amb fites, que baixa de dret a la Coma-rossa per l’assoleiat vessant sud del Cap de la Llosada i que s’acaba en un canal cobert amb lloses de ciment que seguim fins a una pista.

Caminem uns metres per sobre el canal

Pla de Coma-rossa amb el pic de Fontviva al fons

Així, sota un sol de justícia, arribem al gran pla de Coma-rossa (2150 m), tancat a llevant pel pic de Fontviva. Continuem ruta per l’esmentada pista, tot vorejant l’esplanada fins al seu extrem, on deixem de seguir la vall, que a partir d’aquí s’estreny i fa que el riu, ben encaixat, es despengi per una sèrie de salts prou considerables.

Ens dirigim a l'extrem del pla

Deixem el rec de Cortal Rossa, que s'encaixa a la vall

Al final del pla ens introduïm a l’interior del bosc, on gaudim d’una bona ombra, mentre la pista, en lleugera baixada, va vorejant pel vessant sud de la serra de les Lloses en direcció al coll de Pimorent. Quan sortim del bosc, passem a frec del petit refugi de Cortal Rossa (2110 m) i una mica més enllà, sota l’esguard dels pics de Fontfreda i de l’Estanyol, veiem com el rec de Cortal Rossa torna a meandrejar per una plana just abans de caure, en un vistós salt, cap a la vall del Passet, molt a prop de l’aiguabarreig del rec de Lanós i el riu Querol.

Pics de Fontfreda i Estanyol, sobre el rec de Cortal Rossa

Seguim avançant per la pista i, després de passar a una bona alçada per sobre el poble de Porté, ja ens encarem cap al port de Pimorent, indret on finalitzem aquesta bonica ruta circular per les comes d’Engràcies i de Cortal-rossa, d’unes 6 hores de marxa efectiva i 950 m de desnivell.

ISABEL BENET. Activitat realitzada el dia 27.08.16 per Isabel Benet, Susana Sanz i Alfons Belinchón.