dilluns, 14 de setembre del 2015

Els quatre Puigmals

30.08.15  Excursió senzilla des de la Cerdanya, malgrat el desnivell, al conjunt dels quatre Puigmals, format pel Puigmal pròpiament dit o Puigmal d’Er, el Pic o Puigmal de Segre, el Pic o Puigmal Petit de Segre i el Puigmal de Llo. Algunes guies i ressenyes estableixen, des de l’estació d’esquí d’Er-Puigmal, un recorregut circular que puja fort pel clot de la Pastera i, un cop assolits els cims, baixa per la capçalera de la vall de la Ribera d’Er o d’Aiguaneix; nosaltres, però, recomanem l’anada i la tornada per aquesta vall per un camí ben marcat que guanya progressivament desnivell fins al coll que la tanca, amb un tram final certament dret però curt, i a partir d’aquí hom pot anar decidint en quin ordre fa els quatre Puigmals.

De la carretera N-116, entre la Guingueta d’Ix i Sallagosa, surt el ramal que puja en 11 Km a l’estació d’esquí d’Er-Puigmal. Arribats a l’aparcament de les Esplanes, on abans era obligatori deixar el cotxe (i a l’hivern deu ser així), continuem fins a un altre aparcament situat més amunt, on a partir d’aquí la carretera té el pas barrat als vehicles no autoritzats; cal dir que només haurem de caminar cinc minuts per l’asfalt.

Desde l’aparcament superior (2060 m) seguim, doncs, la pista asfaltada fins que la deixem tot seguit en un revolt pronunciat a la dreta, on hi ha una estació de tractament d’aigües, per agafar un ample camí a l’esquerra, que va pujant paral·lel a la Ribera d’Er. Poc més amunt travessem el riu, que d’aquí en amunt també s’anomena torrent d’Aiguaneix, i arribem a un prat al peu del Puigmal, des d’on s’enfila l’itinerari, marcat amb fites, que puja a aquest cim pel clot de la Pastera. En aquest prat arriba una pista procedent de la Jaça del Prat de la Tossa, que seguim breument fins que acaba tot seguit en una captació d’aigües, a l’entrada de la petita vall o comella d’Aiguaneix.

Anem resseguint la Ribera d'Er; al fons, el Puigmal de Llo

En aquest punt creuem altre cop el torrent, que a partir d’ara tindrem a mà dreta, i anem remuntant suau per un estret camí a frec del riu, que baixa encaixat i molt ufanós, i a estones envaeix el sender.

Un cop superat el tram més estret de la vall, el camí puja en llaçades fins a un altiplà al peu del Puigmal de Llo, d’inconfusible forma cònica, i poc després arribem al bonic indret de l’Aiguaneix o font de la Ribera d’Er (2385 m) on, com el seu nom indica, l’aigua neix sobtadament d’entre les roques per diverses sorgències que omplen l’indret d’una exhuberant vegetació pròpia dels aiguamolls.

L'aigua s'obre pas per les diverses sorgències d'Aiguaneix

A partir d’aquí el camí, ben marcat i evident, comença a pujar més fort. Arribem a un altre replà i a continuació travessem un tarterar esquistós.

Ens anem enfilant amb llaçades cap al coll que tanca la vall, amb una part final bastant dreta que ens demana un bon esforç; tanmateix, aquest tram és curt i atenyem sense més problemes el coll d’Aiguaneix (2745 m), situat entre el Puigmal de Llo, a l’esquerra, i el cim nord del Puigmal Petit de Segre, a la dreta. Des del coll, surt en direcció nord un camí senyalitzat que baixa cap a la font del Segre (cal perdre uns 400 m de desnivell).

Al coll d'Aiguaneix

Deixem el Puigmal de Llo per al final i girem a la dreta per guanyar, després d’un curt pendent, el cim nord del Puigmal Petit de Segre (2810), aplanat i un xic més baix que el cim sud, però que els nous mapes de l’Alpina (no així els vells) el consideren el principal pel fet de ser un nus de carenes, entre el Puigmal de Llo a l’oest, el Puigmal de Segre al nord-est, i el Puigmal al sud.

Al cim nord del Puigmal Petit de Segre, encarat al Puigmal de Segre

Per la carena en direcció al Puigmal

Seguim la carena en aquesta darrera direcció, enlairats sobre la coma de l’Embut, al vessant de Núria, a una banda, i la vall d’Aiguaneix, per on hem pujat, a l’altra. Deixem de moment a la dreta el camí carener per seguir estrictament la carena i assolir el rocós cim sud del Puigmal Petit de Segre (2812 m).

Al cim sud del Puigmal Petit de Segre

Coma de l'Embut i muntanyes de Núria i Ulldeter

Baixem del cim per recuperar tot seguit el camí i arribar poc després a la collada d’Er (2760 m), des d’on iniciem, entre pedregar, l’ascensió final al Puigmal.

Deixem enrera el Puigmal Petit de Segre i la collada d'Er

Al capdamunt de la pujada voltem per la dreta un cim secundari i assolim tot seguit el Puigmal d’Er o senzillament Puigmal (2910 m), sostre comarcal del Ripollés. A l’ampli cim hi trobem creus, piló geodèsic, senyeres, oracions tibetanes i, evidentment en un dia d’estiu, molta gent al seu voltant i la que segueix venint pels camins de Núria i Fontalba. No cal dir que gaudim de l’extens panorama que se’ns presenta en totes direccions.

Arribant al cim, amb l'estació d'esquí d'Er-Puigmal com a rerefons

La creu del Puigmal

El Puigmal des de l'avantcim

Desfem l’itinerari pel carener per on hem vingut, tot vorejant ara per l’esquerra el cim sud del Puigmal Petit de Segre, i un cop al cim nord girem a la dreta per dirigir-nos al Puigmal de Segre.

Vorejem el cim sud del Puigmal Petit de Segre, mentre
observem el Puigmal de Llo i el camí al coll d'Aiguaneix

Ens dirigim ara al Puigmal de Segre

Anem davallant per terreny esquistós fins a un coll que en alguns mapes també rep el nom de collada d’Er (2750 m). Creuem un sector rocallós i emprenem, per un pendent cada cop més inclinat, una forta però curta pujada fins al cim del Puigmal de Segre (2848 m), coronat per un senzill oratori a Sant Bernat de Menton, patró dels excursionistes.

Al cim del Puigmal de Segre

Al cim tenim un bon panorama de la vall de Llo, mentre que a l’altra banda, baixant uns pocs metres fins a una balconada, podem veure el santuari de Núria i l'alberg del Pic de l’Àliga.

Vista de la vall de Llo

Vista de la vall i el santuari de Núria

Baixem altra cop a la collada anterior, remuntem cap al cim nord del Puigmal Petit de Segre, que ara vorejem per l’esquerra, i retornem al coll d’Aiguaneix per iniciar una curta pujada al darrer dels Puigmals. Del coll anem seguint, en direcció oest, un sender ben marcat al caire de la carena que en 10 minuts ens mena al cim del Puigmal de Llo (2801 m), que gaudeix d’una extensa vista sobre la Cerdanya.

Enfilem la curta pujada al Puigmal de Llo

Al cim del Puigmal de Llo

Per a la tornada hi ha la possibilitat de seguir la carena fins al cim occidental (2767 m) i continuar després a l’esquerra per un contrafort, molt inclinat i sense traces de camí, fins a la font de la Ribera d’Er. Tanmateix, nosaltres preferim el conegut i ben marcat camí de l’anada, així que davallem al coll d’Aiguaneix (el tercer cop que hi passem avui) i emprenem el retorn per la vall. Quan arribem a la font de la Ribera d’Er aprofitem per a refrescar-nos a les gélides aigües acabades de sortir a l’exterior, mentre observem, a l’altra banda del camí, com van trescant diverses marmotes que tenen aquí els seus caus.

De nou a la font de la Ribera d'Er

La Ribera d'Er ens acompanya en el nostre retorn

La resta ja és una passejada per la vora de la Ribera d’Er, amb les seves aigües platejades pel sol de la tarda, fins al prat al peu del Puigmal, i d’aquí a l’aparcament, on arribem un xic cansats però molt contents d’aquest bell i panoràmic itinerari, d’uns 1100 m de desnivell i de 5 a 6 h de marxa efectiva.

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 30.08.15 per Isabel Benet, Ventu Amorós i Marc Amorós.