dilluns, 12 de maig del 2014

Les Agudes pels Castellets

4.05.14  Tres dies després d’haver pujat a les Agudes pel camí normal, hi tornem per fer-ho ara grimpant per la cresta dels Castellets, que es desprén al nord del cim, i així recordar vells temps. L’itinerari s’inicia al coll Sesferreres, on hi ha una àmplia zona d’aparcament, situat al Km 26,5 de la carretera de Sant Celoni a Viladrau, a 1,8 Km de Sant Marçal en direcció a Santa Fe (aquest cop ens hem apropat des de Viladrau).

Des del coll Sesferreres (1183 m) travessem la carretera i comencem a pujar en direcció sud-est per un corriol (senyals vermells) que segueix el llom de la muntanya per l’interior de la fageda. Ens anem enlairant per terreny granític i arribem més amunt al coll Saciureda (1380 m), a partir del qual comença la cresta dels Castellets.

Les Agudes des del coll Saciureda

Comença la grimpada

Anem seguin els senyals vermells marcats al granit i vorejem per la dreta, pel vessant de Sant Marçal, una primera elevació de la cresta, que recuperem pujant per una canaleta. A partir d’aquí haurem de superar succesivament tres o quatre bretxes que separen les diferents torres o castells que donen nom a la cresta.

De bretxa en bretxa

Arribem així als Llisos (1540 m), on s’acaba el granit i comença el terreny esquistós, al peu de l’Aguda Gran, el tram més exigent i compromès. El corriol marcat en vermell deixa la cresta i flanqueja per la dreta, per sota del cim, fins arribar al coll de les Agudes, per on es puja per la via normal. Tanmateix, si volem fer tots els Castellets, com és el nostre cas, la via directa, marcada en groc, puja de dret per l’aresta. Ens enfilem per tartera per a situar-nos tot seguit al peu de l’esperó rocós. El primer tram és aeri i exposat, amb algun pas de II, encara que la roca té bones preses.

Amb altres excursionistes que hem trobat a la cresta

Progressem després per unes canaletes, travessem un parell de bretxes i arribem a l’avantcim, des d’on, ja fàcil, seguim l’estimbada carena fins al cim de les Agudes (1706 m).

Pel tram final de la carena

Arribant al cim...

...i comprovant l'hora en el rellotge (quan l'hi donava el sol)

Hem trigat unes dues hores al nostre ritme, amb parades per fer fotos i algun dubte en determinats trams, però aquesta pujada es pot fer molt bé en 1 h 30 min.

Del cim baixem en direcció al coll de les Agudes; abans, deixem a la dreta el corriol marcat en vermell que arriba després de revoltar pel vessant oest del cim. Un cop al coll de les Agudes, seguim a la dreta pel sender GR 5.2 que baixa a Sant Marçal pel Serrat Llarg.

El sender, més aviat un corriol en el tram superior, baixa molt dreturer, tot i que amb llaçades, per terreny pedregós i descompost, enmig d’una fageda esclarida. Més avall la fageda es fa més espessa i el camí més marcat i entapissat per les fulles dels faigs; al llarg d’aquesta baixada podem veure restes d’antigues carboneres.

Una de les carboneres que trobem al bosc

Travessem després la gran tartera del Pedregar Rodó, que es desprèn directament de la base de les Agudes, que veiem damunt nostre, mentre que a l’altre costat tenim una bona vista del Matagalls.

Enmig de la tartera, amb les Agudes damunt nostre...

...i el Matagalls a l'altre costat

Tornem a entrar al bosc i continuem baixant per un camí ample fins a desembocar a una pista, que seguim a mà dreta per travessar tot seguit el torrent o Sot del Pedregar Rodó, i poc després el del Sot de la Font del Calvari.

La cresta dels Castellets des de la pista per on va el GR

Anem remuntant en suau pujada la pista, doncs ens trobem per sota la carretera per on hem vingut, i en una cruïlla de pistes deixem el GR a l’esquerra, doncs ens portaria directament a Sant Marçal, i seguim per la dreta fins que veiem a sobre nostre l’esmentada carretera, a la qual arribem pujant uns metres camp a través. Ara hem de seguir cap a la dreta per l’asfalt (1 Km) fins a l’aparcament del coll Sesferreres.

Hem trobat aquesta baixada pel GR un pèl llarga si el que volem és retornar al coll Sesferreres; creiem que hagués estat millor baixar des de les Agudes pel corriol marcat en vermell que evita el tram més complicat dels Castellets, i un cop als Llisos anar desgrimpant amb compte per la mateixa ruta de pujada. Ho provarem la propera vegada que hi tornem.

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 4.05.14 per Isabel Benet i Ventu Amorós.

1. Molt maques les fotos, amb aquest verd de les faixedes. Una pujada a les agudes per un lloc fantàstic!

2. Felicitar al fotògraf per la llum i el color de les fotos. Molt maques. Clar que la contrada ajuda molt.

3. Gràcies, amics Prunera i Corvus. La veritat és que els boscos del Montseny estan esplèndids en aquesta època de l'any.