diumenge, 11 de març del 2012

Per la serra de Queralt

La serra de Queralt és una branca dels Rasos de Peguera que es troba enlairada sobre la ciutat de Berga. El seu vessant nord està cobert pel bosc de la baga de Queralt, sobre la vall del riu de Metge, mentre que pel sud aboca les seves cingleres sobre la vall del Llobregat.

Aprofitem que aquest cap de setmana estem allotjats en una casa rural prop de Casserres per fer una passejada matinal al voltant de la serra de Queralt. Des de Berga enfilem cap al santuari de Queralt (1135 m), on aparquem els cotxes. Aquí comença el GR 107 Camí dels Bons Homes (de Queralt a Montségur), que seguim inicialment.

Inici (o final) del Camí dels Bons Homes, a Queralt

Entrem a la baga de Queralt, passem tot seguit per la font del Bou i poc després arribem a un trencall. Deixem a la dreta el GR, que segueix cap a Espinalbet, i continuem a l'esquerra fins al proper collet de Sant Joan (1174 m), amb una capelleta. Deixem a l'esquerra el Camí dels Cingles (per on retornarem) i continuem cap a la dreta pel Camí de les Aigües, anomenat així perquè va resseguint una conducció que porta aigua a Queralt. Arribem tot seguit a un dipósit i comencem a pujar per diversos trams d'escales de fusta amb passamans. Després d'una estona de pujar fort, el camí comença a planejar per l'obaga, amb bones vistes del vessant sud dels Rasos, amb el santuari de Corbera, la Roca d'Auró i el Cogulló d'Estela.

Per la baga de Queralt

El Cogulló d'Estela i la Roca d'Auró

Arribem a un trencall (pal indicador), on arriba per la dreta el Camí del Ròssec (dit així perquè per aquí s'arrosegaven troncs de d'arbres), que seguim en pujada cap a l'esquerra. El camí esdevé una antiga pista d'explotació forestal fins que aquesta s'acaba en una placeta (abans hem deixat a l'esquerra un camí que puja directament al collet del serrat de la Mel). Seguim per rastres de corriol en tendència cap a la dreta, travessem una petita carena i arribem tot seguit a un collet (1390 m) amb un filat. El camí, poc definit, baixa a trobar el coll del Portet o collada Gran, que separa la serra de Queralt de la dels Lladres, però no ens cal arribar-hi, perquè uns metres sota nostre, a l'esquerra, hi veiem els senyals del PR C-73, que a partir d'ara hem de seguir en direcció est per tal de retornar al santuari pels cingles del vessant sud.

Un cop al sender, travessem un parell de collets i anem a sortir a una balconada sobre Berga i Avià; des d'aquí pujem uns metres a l'esquerra per assolir el petit cim del Serrat de la Mel (1431 m), punt més alt de l'itinerari, des d'on albirem el Port del Comte, la Tosa d'Alp i el Puigmal. Baixem al collet del Serrat de la Mel (1363 m), on arriba el camí esmentat anteriorment, i continuem en direcció est. Més endavant, sota les parets del Cap de la Tartanera, baixem per un petit grau i remuntem la darrera pujada de l'excursió.

Descans en el camí dels cingles

A partir d'aquí, sempre en baixada, anem passant a frec dels espectaculars cingles de Queralt, un dels trams més bonics de l'excursió.

Pels cingles de Queralt, amb el santuari al fons

El sector per on passa el camí dels cingles

Arribem de nou al collet de Sant Joan, on deixem a l'esquerra el camí que hem fet a l'anada per continuar a la dreta pel PR. Passem pels miradors de les Guilles i de Garreta, tot travessant un sector de parets amb vies d'escalada, i no triguem en arribar al santuari, on tanquem aquesta petita volta per la serra de Queralt (2h. 15 min.) (300 m de desnivell).

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 11.03.12 per Isabel Benet, Ventura Amorós, Susana Sanz, Alfons Belinchón, Isabel Salvia, Anna Torres, Toni Tejedor, Emi Guerrero, Toni Santos i Alejandro.