27.09.14 Un bon dia, cercant
pels annals del wikiloc, la Isabel Salvia va trobar un itinerari força
interessant: la connexió entre les valls del Besós i del Llobregat tot rodejant
la serra de Collserola pel seu vessant nord. Per a fer-la efectiva, sortim en
dissabte car es preveu que el diumenge caurà de tot. De bon matí ens trobem a
la plaça de les Glòries, al peu del “pirulí”, altrament dit Torre Agbar, per a
baixar per la Diagonal fins al Fòrum des d’on anem a creuar el riu Besós pel
pont de Sant Adrià, prop de les característiques tres torres de l’antiga
central tèrmica.
El Besós prop de la seva desembocadura
Pont de Sant Adrià
Camí de Montcada
Des d’aquí
baixem a la seva llera condicionada amb un carril asfaltat per a corredors i
ciclistes i un espai amb gespa a tocar del riu, per la qual arribem a Montcada
i Reixac, moment en què abandonem el riu Besós a l’alçada del seu aiguabarreig
amb el riu Ripoll. Seguidament, però, prenem el camí que va a frec de la riera
de Sant Cugat pel parc de la Font Pudenta, deixant el turó de Montcada just
sobre nostre a mà esquerra.
Seguim el curs de la riera de Sant Cugat
Parc de la Riera, a Cerdanyola
Un cop hem
creuat sota la C-58, ja entrem a Cerdanyola del Vallès pel Parc de la Riera,
tram condicinat amb jardins i plafons informatius de la flora i la fauna del
parc, un xic malmesos per la intempèrie. Al final d’aquest parc deixem a mà
esquerra la pista que puja cap al coll del Forat del Vent tot passant per Sant
Iscle de les Feixes.
Passant sota
el turó de Ca n’Oliver, el camí creua diverses vegades la riera de Sant Cugat
per passeres de ciment (passera de Guiera, de Can Baiell, de Xercavins...),
encara que sembla que la passera de Montflorit hagi desaparegut perquè aquí hem
de creuar la riera de mala manera.
Passera de Can Baiell
Abans
d’entrar al poble de Sant Cugat passem pel Parc Tecnològic del Vallès on hi
destaquen les instal·lacions del sincrotró ALBA. Aquí trobem un magnífic
carril-bici el qual forma part de la primera fase del que serà el Corredor
Verd. Des d’aquest carril-bici tenim bones vistes del cim del Tibidabo. Després
de creuar un polígon industrial ja entrem a Sant Cugat a l’alçada de la rotonda
que dóna accés a la vall de la riera de Sant Medir, molt a prop del cèlebre Pi
d’en Xandri.
Carril-bici del Corredor Verd
Un dels "moais" de Sant Cugat
Per un altre carril-bici
passem per una plaça, a frec del Centre Cultural i d’uns cinemes, on hi
destaquen uns enormes caps de basalt que recorden els “moais” de l’illa de
Pasqua. Així travessem Sant Cugat i sortim d’aquesta població, en direcció a
Valldoreix, per un passeig flanquejat de grans plàtans que creua pel mig un
camp de golf urbà.
Passat aquest
camp de golf, anem per una urbanització que, per no desentonar amb aquestes
instal·lacions “esportives”, els carrers porten noms com Golf de Roses, Golf de
Biscaia, Golf de València... sense comentaris! Així arribem prop de l’estació
de tren de Valldoreix per on creuem la C-16 (o “Túnels de Vallvidrera”) i
continuem un tram per un bonic camí de bosc tot encarant-nos cap al Puig
Madrona on hi destaca la seva torre de vigilància d’incendis forestals.
De sobte,
però, deixem la direcció est per prendre la direcció sud, cap a la Colònia
Montserrat, petita urbanització penjada del vessant nord de la serra de Can
Julià. Anem pujant de dret pel carrer de la Moreneta, i quan aquest carrer
comença a redreçar-se de valent, trobem el casal de la urbanització, que tot
just acaben d’obrir però sort tenim que s’apiaden d’un parell de ciclistes mig
mortes de set i de calor.
A l’ombra
prenem les coca-coles que ens donen l’energia necessària per a superar el tram
final del carrer: una severa rampa del 23% de desnivell, la qual, evidentment,
pugem a peu, i que ens deixa a la carena de l’esmentada serra, punt més alt
d’aquest itinerari. A partir d’aquí ja anem en franca baixada en direcció a
Sant Bartomeu de la Quadra, petit nucli a tocar de Molins de Rei on hi ha molts
xalets, un dels quals exhibeix un grandiós rellotge de sol que ocupa tot el mur
oest de la casa, però a l’hora que arribem l’esmentat rellotge encara no
funciona perquè són prop de les 11 (hora solar), i com resa la seva llegenda
“Si encara som al matí, no cerquis l’hora aquí”.
Rellotge de sol a Sant Bartomeu de la Quadra
Per carretera
baixem ràpidament a Molins de Rei, població que travessem en direcció a la vall
del LLobregat a la que arribem després de creuar sota l’autopista AP-2 i de
creuar la N-II. Ara només ens cal seguir el curs aigües avall del Llobregat per
la seva riba dreta, tram que coincideix amb el Camí de Sant Jaume i per això
anem veient les característiques fletxes grogues. Poc després passem a frec
dels anomenats Aiguamolls de Molins de Rei, un meandre abandonat on uns plafons
ens informen sobre la flora i la fauna, la qual es pot observar a través d’unes
obertures practicades al mur de fusta que protegeix aquest espai... nosaltres,
però, no ens hi entretenim car ja és prou tard!
Punt d'observació als Aiguamolls de Molins de Rei
Arribant a Sant Boi
Després de passar per una pista asfaltada, al
costat d’uns horts, arribem a Sant Boi, deixant a mà dreta el nou gual que
travessa el Llobregat. Tot seguit trobem el camí tallat per unes obres i hem de
passar entre camions i contenidors, per la qual cosa no podem recuperar la bona
pista que circula per damunt la defensa del riu, i que tenim uns metres per
damunt nostre. D’aquesta manera hem d’anar per la pista, en pitjor estat, que
va a frec del corrent del riu. Així passem sota el pont peatonal de Cornellà en
direcció a l’hospital de Bellvitge, prop del qual recuperem de nou la bona
pista que acaba al pont per on l’autovia de Castelldefels creua el riu a tocar
del Prat de Llobregat.
El Llobregat des del pont de l'autovia de Castelldefels
Des del pont
fem cap a Bellvitge, passant darrera de l’hospital, a la recerca del
carril-bici que recorre la Gran Via i que ens deixa a la plaça d’Espanya, on
donem per finalitzat aquest tomb a la serra de Collserola després d’un
recorregut d’uns 59 Km i un desnivell positiu d’uns 646 metres, realitzat en 5
hores efectives. Track de la ruta.
Es dóna el
cas que l’endemà hi va haver-hi uns aiguats tan importants que els rius Besós,
Ripoll i Llobregat van sortir de mare, i unes imatges a la televisió mostraven
com a les obres de Sant Boi els camions estaven mig negats i els contenidors
suraven riu avall...
ISABEL BENET. Activitat
realitzada el dia 27.09.14 per Isabel Benet i Isabel Salvia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada