dissabte, 28 de juny del 2014

Pic de la Costa Cabirolera (Serra del Cadí)

22.06.14  Un dels cims més atractius de la serra del Cadí, i també un del seus millors miradors, és el pic de la Costa Cabirolera (2605 m), sostre comarcal del Berguedà i provincial de Barcelona, que des de la Cerdanya, on s’anomena Roca Punxenta, presenta una característica forma piramidal. Cal dir que el punt culminant del Cadí, ja a l’Alt Urgell, és el Vulturó o Puig de la Canal Baridana (2653 m), que no és cap sostre comarcal, però si el punt més alt de tot el Prepirineu, del Cantàbric a la Mediterrània.

Hem pujat al Costa Cabirolera - Roca Punxenta per la Cerdanya, des de Prat d’Aguiló, on hem arribat des de Montellà per una llarga pista d’uns 11 Km més apta per a tot-terrenys que per a turismes, encara que, com hem anat veient, molts conductors no tenen manies en fer passar el seu vehicle per on sigui. Deixem al cotxe al petit aparcament de Prat d’Aguiló (1980 m), on una cadena barra el pas als vehicles no autoritzats.

Comencem a caminar per la pista, que poc després s’acaba al refugi de Prat d’Aguiló (2024 m), al costat del qual (pal indicador) passa el sender PR C-124 Ruta dels Segadors, que estableix un itinerari entre Bellver, a la Cerdanya, i Gòsol, al Berguedà, tot travessant el Cadí per l’històric Pas dels Gosolans, que és cap on ens dirigim. Seguim, doncs, l’esmentat PR que s’enfila pels prats, passa per la font del Grau, que raja fresca i abundosa, i comença a guanyar desnivell, primer entre bosc i després per tartera amb tot un seguit de llaçades que fan de bon pujar fins al Pas dels Gosolans (2430 m) (1 h). Cal dir que durant tota la pujada hem tingut magnífiques vistes locals sobre el Prat d’Aguiló i la vall de Bastanist, així com dels cingles calcaris de la paret nord del Cadí que hem superat.

Al Pas dels Gosolans

Al Pas dels Gosolans (pal indicador en totes direccions; cap a l’est, al proper Comabona), deixem el PR C-124 i també el GR 150-1, que travessa la serra però que des d’aquí fa una llarga marrada per baixar al Cortal dels Cortils. Seguim a la dreta, en direcció oest, prop de la carena, tot vorejant els cims o puntes que formen la Serra dels Cortils (la més alta de les quals la farem a la tornada).

Avançant per la carena cap al pic de la Costa Cabirolera

Al vessant sud s'eleva la Serra Pedregosa

Al final de la serra hem de davallar prop de 100 m fins al Pas de la Roca Plana (2329 m), des d’on s’eleva la Serra Cabirolera.

Baixant cap al Pas de la Roca Plana

Des d’aquest coll remuntem uns metres i anem flanquejant per l‘esquerra la serra Cabirolera sense unes traces clares de corriol però sense cap problema, fins que enllacem, per l’esquerra, amb el GR que ve del Cortal dels Cortils (per on retornarem després). Ara avancem més còmodament per aquest sender fins al final de la coma situada entre la Serra Cabirolera, al nord, i la Costa Cabirolera, al sud, que culmina en el cim. En aquesta coma hi ha una gran senyera estelada feta amb pedres que veurem millor a mesura que anem pujant. Des d’aquí el sender puja fort per una costeruda tartera, que ens obliga a esforçar-nos de valent per anar guanyant alçada.

Continuem pel GR cap a la capçalera de la coma,

ens situem a la base de la tartera

i comencem a remuntar-la; a sota, l'estelada de pedres

Més amunt, continuem en diagonal a l’esquerra per una curta canaleta fins atènyer el Pas del Cabirol (2500 m), al contrafort de la Costa Cabirolera, on el panorama s’amplia cap al sud amb la paret nord del Pedraforca, el Serrat del Verd i el Port del Comte.

Sortida de la canaleta al Pas del Cabirol

Al Pas del Cabirol, amb el vessant nord del Pedraforca

En aquest coll deixem el GR, que voreja el cim per l‘esquerra per continuar la travessa del Cadí, i anem pujant per l’ample llom, d’inclinació moderada, fins assolir el pic de la Costa Cabirolera (2605 m) (3 h), amb una creu i un vèrtex geodèsic.

Al cim del Costa Cabirolera

El cim s’aboca a l’oest a les impressionants parets de la capçalera de la canal d’Estana, que puja des de l’idíl·lic Prat de Cadí que veiem ben verd sota nostre. La vista de la carena del Cadí abasta des del Comabona, a l’est, fins al Vulturó, a l’oest.

El Vulturó, a l'oest, sobre la capçalera de la canal d'Estana

El Comabona, a l'est, amb les serres dels Cortils,
Pedregosa i Cabirolera (en primer terme)

Al tram final de la pujada i al mateix cim hem trobat excursionistes que han fet l’ascensió des del Berguedà, per Gisclareny, el Collell, la Serra Pedregosa i la coma dels Cortils, per continuar després per la mateixa ruta nostra (ens ho apuntem com una interessant alternativa).

Després d’una bona estona al cim (per fortuna el bon temps aguanta i la pluja prevista a la tarda no farà la seva aparició), baixem de nou cap al Pas del Cabirol i d’aquí davallem fort, com no podia ser d’altra manera, per la tartera. Un cop avall, decidim seguir baixant pel GR, com a variant de tornada, fins al cortal dels Cortils. Abans d’arribar-hi, deixem a la dreta el sender que passa per la font dels Cortils i puja després per travessar la Serra Pedregosa.

Arribant al Cortal dels Cortils

El modest refugi del Cortal dels Cortils (2223 m) està ben conservat per dins i pel que veiem té capacitat per a unes 5 persones. Des d’aquí cal enfilar-se novament a la serra per la coma dels Cortils, primer seguint encara el GR i després, quan aquest fa una llarga marrada cap a la dreta, seguim pujant directament per inclinació notable fins que, tot esbufegant (alguns més que altres), assolim la Serra dels Cortils, per on pujem, ara sí, a la Punta Aguda (2441 m), des d’on ja tenim a tocar el Pas dels Gosolans.

Remuntant la coma dels Cortils,
sota l'esguard del Costa Cabirolera i el Vulturó

Baixant de la Punta Aguda cap al Pas dels Gosolans

Entre les esquerdes de les roques veiem florir la rosa de roca (Dryas octopetala), una petita planta relíquia de la darrera glaciació, de fulles fistonades (retallades en forma de dent de serra) de color verd fosc i flors blanques de corol·la còncava que acumula la calor del sol, cosa que aprofiten els insectes per escalfar-se i, de passada, pol·linitzar aquesta planta que pot viure més de cent anys.

Rosa de roca

Quan iniciem la baixada que des del coll ens retornarà a Prat d’Aguiló, veiem pujar els amics Jordi i Natàlia, que estan fent la travessa dels Cavalls del Vent. Ens fem una foto per al record i els hi desitgem una bona travessia.

Trobada d'amics al Pas dels Gosolans

Ara ja només ens cal desfer la Ruta dels Segadors fins al Prat d’Aguiló, on a la terrassa del refugi, amb magnífiques vistes de l’entorn, reprenem merescudament les forces.

Iniciant la baixada pel sender de la Ruta dels Segadors

Arribant al Prat d'Aguiló

Ha estat una magnífica excursió pel Cadí d’uns 1000 m de desnivell i de gairebé 6 h, al nostre pas, de marxa efectiva. Cal dir que, sigui per on sigui, pel pas de la Roca Plana o la coma dels Cortils, s’ha de perdre desnivell per tornar-lo a guanyar, però la bellesa d’aquesta ascensió paga amb escreix aquest esforç.

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 22.06.14 per Isabel Benet, Ventu Amorós, Isabel Salvia i Anna Torres.

1. Una excursió de gran bellesa, i una alegria retrobar-nos.