diumenge, 12 d’agost del 2012

Pel Camí de Sant Jaume amb bicicleta (III)

10.08.12 - Km 267 - 6a etapa: Burgos - Villarmentero de Campos (76 Km)

Com que l'etapa d'avui és molt exigent, sortim més aviat que ahir (6.15 h) i, encara de nit, abandonem Burgos. La màniga llarga i el buff es fan imprescindibles. Normalment els ciclistes surten més tard i després ens adelanten tot "cagant llets".

Camp de gira-sols a Rabé de las Calzadas

Passat Rabé de las Calzadas ja treu el cap per l'horitzó el sol inclemet. Sortim als camps i als camins polsosos. No estem soles... les antenes de telefonia situades damunt els turonets ens mantenen unides al món. Camps i castells de palla. Els molins del Quixot han estat substituïts per moderns parc eòlics, però segueixen sent gegants!

A Hontanas fem el segon esmorzar. Aquest poble és com un oasi: estem tots els pelegrins reunits als bars del voltant de l'esglèsia. Més desert camí de Castrojeriz, que es troba al final d'una llarguíssima recta d'asfalt. Aquest poble poseeix una important esglèsia gòtica, així com un castell en restauració al capdamunt d'un turó grisós. El munt de flors dels seus balcons alegren el pas del pelegrí en aquest país tant monocrom.

Castrojeriz

Són poc més de les 11.00 h i el sol ja apreta. Ens espera una duríssima pujada a l’Alto de Mostelares. De lluny ja veig on baixaré de la bicicleta. Des del capdamunt es contempla la meravella: és la conca alta del Duero desplegada als nostres peus com una catifa de patchwork! A la baixada entrem a la famosa Tierra de Campos i ens desplacem per la immensa planura sota el vol del falcó pelegrí.

Baixant de l'Alto de Mostelares

Puente Fitero, al riu Pisuerga

Una acollidora àrea de descans ens ofereix les seves taules de pedra, la seva font i la seva ombra magnífica. Quan creuem el riu Pisuerga pel Puente Fitero, entrem a la província de Palència. A Itero de la Vega prenem la coca-cola de rigor i tornem a sortir als camps... una dura prova per a homes i màquines... una prova de foc i mai millor dit, car sembla que les portes de l'infern estiguin obertes de bat a bat i nosaltres hi anem de cap. En aquestes condicions només alguns pelegrins temeraris segueixen camí i s'arreceren a les poques ombres que hi troben... igual que nosaltres!

A Boadilla del Camino decidim fer el dinar del dia a l'alberg del poble que té piscina i tot! Aquí s'hi refugien un munt de pelegrins... sobretot estrangers. Després de dinar fem una cosa que no s'hauria de fer: sortir! Llarguíssimes rectes ens condueixen per pobles com Población de Campos, Revenga de Campos i Villarmentero... de Campos! El cel es va tapant però la calor no afluixa. Un aire calent ens colpeja de front i hem d'adoptar la tècnica dels relleus fins que no podem més: a Villarmentero diem "prou!" i ens quedem al seu deliciós alberg, que és el més semblant a un refugi de muntanya.

La noia de l'alberg ens pregunta: "De donde venís hoy - de Burgos - estais locas" La temperatura s'havia enfilat fins als 42ºC.

11.08.12 - Km 343 - 7a etapa: Villarmentero de Campos - Calzadilla de los Hermanillos (64Km)

Carrión de los Condes

Després d'un bon esmorzar, el millor que hem pres fins ara, sortim en direcció a Carrión de los Condes on hi ha una esglèsia romànica de gran bellesa. Hem travessat l'equador de la ruta. A la sortida del poble entrem a la temuda Via Aquitania, 12 quilòmetres sense res de res. Jo pensava que aquesta via conservaria l'empedrat original de les calçades romanes i que això la faria més feixuga, però aquest tram és una pista amplíssima, llarguíssima, rectíssima i en excel·lents condicions per a rodar a gran velocitat. En un tres i no res entrem a Calzadilla de la Cueza. A partir d'aquí el camí es fa més pedregós i més entretingut. A Ledigos fem el clàssic "segon esmorzar".

Estances troglodítiques a Ledigos

Deixem enrera la província de Palència poc abans d'entrar a la població de Sahagún. Terradillos de los Templarios, Moratinos... són pobles que anem travessant, tots ells d'una rusticitat extrema però, això sí, amb totes les comoditats. El paisatge no ha variat gaire del dia anterior però les condicions atmosfèriques són bastant millors. L'esglèsia de la Virgen del Puente és bastant curiosa, feta de maó vist i el seu pont és d'origen romà.

Esglèsia de la Virgen del Puente

Sahagún

En teoria, Sahagún és final d'etapa però, com és molt aviat encara, fem un vermut i sortim cap a Calzada del Coto on aprofitem per dinar i descansar. Volem seguir per la ruta clàssica, la que va per la Via Trajana: una pista sorrenca i vermellosa amb fort vent lateral. En el moment més dur rebem un "mail" de suport: ànims! I així, amb els ànims renovats, malgrat que la "Fuente del Peregrino" està més seca que una pansa, arribem a Calzadilla de los Hermanillos. Estem a les portes de la ciutat de Lleó i des de l'alberg es poden veure els Picos de Europa.

12.08.12 - Km 407 - 8a etapa: Calzadilla de los Hermanillos - La Virgen del Camino (51 Km)

Ja falta menys. Al poble on fem nit passava la Via Trajana, que venia de Bordeus i anava fins Astorga, per això a la plaça del poble tenen muntada una exposició molt interessant, a l'aire liure, sobre el mètode que s'empleava en la construcció d'una via romana.

Per la Via Trajana

Sortim més tard de les 8.00 h per una carretera asfaltada que ens condueix fins a la calçada romana, la qual encara conserva, en alguns trams, la capa de rodament original que consistia en còdols compactats amb sorra i fang. El resultat és comparable al d'un asfaltat groller pel qual es pot circular prou bé.

Més de 20 quilòmetres sense pobles, sense ombra... Arribem a Mansilla de las Mulas, regada pel riu Esla, on fem l'acostumat "segon esmorzar". Després, una pila de rectes ens porten fins a l’Alto del Portillo que superem amb gràcia i bon ofici.

Fent amics a Lleó

Entrem a Lleó pel costat del Puente Castro... Avui ja fa una setmana que vam sortir d'Orreaga (Roncesvalles). Al casc antic fem un petit dinar a base de "morcilla" i ens disposem a visitat la seva catedral... Oh decepció: són les dues del migdia i, com a la catedral fan missa, no es pot visitar, i això ja ens va passar a Burgos!

Catedral de Lleó

Sortim ràpidament de Lleó a buscar indrets més acollidors i ens refugiem a La Virgen del Camino, poble que es troba just a la sortida, on hi ha un alberg molt modern.

ISABEL BENET. Activitat realitzada per Isabel Benet i Isabel Salvia (continuarà).

1. Uff! 76 quilometres a 42 graus pel desert castellà. Aneu amb compte i disfruteu.