dimarts, 31 de juliol del 2018

Magdalena Inferior, via Rataplan

20.07.18  Cada cop que hem pujat o baixat per les Escales de Jacob, enclavades entre les agulles de la Magdalena Inferior i la Gorra Marinera, en Pau em comentava «Algún dia vindrem a fer aquesta via...», i mentre m’assenyalava l’ombrívola muralla em deia el que jo entenc que era el seu nom: Rantanplan, com el despistat gos d’en Lucky Luke. Però mirant ressenyes m’entero que el veritable nom de la citada via és Rataplan i que va ser oberta l’any 1985 per Martí Pedro, Esteve Fabra i l’afamat Guillem Arias.

El recorregut de la via Rataplan a la Magdalena Inferior

Ressenya de la via

Doncs bé... el dia d’escalar la via Rataplan ha arribat, i des del seu peu estant ens esperen 90 m de placa orientada a l’est, dels quals jo no tinc el nivell suficient per fer de primer cap de les seves tres tirades, perquè són de dificultat mantinguda encara que molt ben assegurades.

Inici de la via

En Pau comença a enfilar-se a l’ombra de l’exuberant volta del bosc, i tot seguit el sento queixar-se de les condicions de la roca, per la qual cosa em prega que vigili al màxim. Jo no perdo de vista cap dels seus moviments, i quan surt a l’assoleiada placa, encara que deixo de veure´l perquè la coberta vegetal m`ho impedeix, sé que la roca millora ostensiblement i això ho noto en el seu silenci i en l’homogeneïtat de la seva progressió.

Sortint a l’assoleiada placa

Quan em toca pujar a mi, m’adono del motiu de les seves queixes: tinc bones preses de mans, però els peus amb prou feines s’adhereixen a la relliscosa roca... i això fa “iuiu”. Sortint al sol la cosa millora però la verticalitat m’obliga a “navegar” sense descans per la placa a la recerca de les millors preses amb moviments gairebé “reptilians”que m’acosten poc a poc a la primera reunió.

Progressant per la vertical placa

La primera reunió

Una franja de petits còdols em dificulta d’arribar amb soltura a la primera reunió, penjada de la placa, però planejant cap a l’esquerra trobo algunes bones preses de mà que m’ajuden a superar aquest tràngol.

Arribant a la primera reunió

En Pau surt de la reunió en diagonal ascendent a l’esquerra a buscar un gran còdol que li serveix de repisa, des de la qual continua pujant per la placa, ara en lleugeríssima diagonal ascendent a la dreta, tot cercant les característiques xapes grogues ja molt descolorides i amb una dificultat similar a la de la primera tirada.

Inici de la segona tirada

Assegurant des de la primera reunió

Continua l’ascens per la placa

D’aquesta segona tirada, el que més em costa és sortir de la reunió, i per més Inri m’agafo a un petit còdol que se’m pulveritza als dits. Però un cop he arribat al gran còdol-repisa, després no la trobo tan mantinguda com l’anterior ja que, tot i que té passos que demanen atenció, té alguns trams un xic més ralaxats.

Sortint de la primera reunió

Assegurant des de la segona reunió

Arribant a la segona reunió

La tercera i darrera tirada és una mica més “fàcil”, ja que està qualificada de IV+, però és tan mantinguda aquesta dificultat que en Pau no s’atreveix a deixar-me-la fer i surt de la reunió, penjada de la placa, en vertical amunt, directe al cim de la Magdalena Inferior.

Primers compassos del tercer llarg

Assegurant des de la segona reunió

Progressant per la placa

En aquest tercer llarg la placa també és força vertical, però els còdols són grossos i sobresurten prou per agafar-me a plaer i progressar poc a poc però amb bona lletra. Així arribo a la tercera i darrera reunió situada just sota el cim de l’agulla de la Magdalena Inferior. En aquesta penjada reunió ens fem el selfie, tot gaudint de magnífiques vistes sobre la vall de Santa Maria i el monestir de Montserrat.

Arribant a la tercera reunió

Fotocim

Vistes del torrent de Santa Maria i del monestir

El descens el fem amb un ràpel per la seva cara oest que ens deixa al coll on estan les restes de la que fou l‘ermita de Santa Magdalena, i des d’aquí baixem per les Escales de Jacob a buscar el camí de Sant Joan a Sant Jeroni. En passar de nou pel peu de la via Rataplan, ja hi ha una altra cordada disposada a conquerir-la.

ISABEL BENET. Activitat realitzada el dia 20.07.18 per Isabel Benet i Pau Vázquez.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada