divendres, 10 de juny del 2022

Els Motllats revisitats

30.04.22  El darrer dia d’abril va tenir lloc la sortida col·lectiva mensual del centre. Aquest cop ens vam reunir una vintena d’aligots al gran aparcament que s’ha habilitat als afores de Capafonts, amb la intenció de fer la clàssica ruta circular que puja a l’altiplà dels Motllats i passa per la Foradada, la cova del Grèvol, el Pont de Goi i la Cova de les Gralles, tot seguint la vall del riu d’Horta, afluent del Brugent. Aquesta circular ja la vam fer, i relatar en aquest blog, l’any 2014.

Sortim de Capafonts encarats a la vall d’Horta (foto: F. Arcara)

Track de la ruta

Deixem Capafonts enrere (foto: V. Llòria)

Així deixem Capafonts enrere tot baixant per la carretera cap al pont sobre el riu d’Horta, a tocar del qual ens enfilem de dret cap a la Foradada des d’on observem com s’emmarca el poble de Capafonts. Però no ens aturem aquí sinó que continuem pujant fins al Puntal del Colomer, portentós mirador sobre la profunda vall d’Horta on aprofitem per descansar i fer un mos.

La Foradada (foto: J. Hidalgo)

Descans al Puntal del Colomer (foto: I. Benet)

Continuem en direcció a l’altiplà dels Motllats (foto: V. Llòria)

Continuem ruta cap a l’altiplà dels Motllats per una lleixa que passa per una corrua de balmes on ens entretenim tot entrant i sortint de les cavitats. Després de passar per la cova del Grèvol i la bonica font de l’Escudelleta, sortim a l’assoleiat altiplà que creuem en direcció a ponent a cercar la Font Nova on esperem trobar una bona ombra per a fer el “dinar de germanor”.

Explorant les cavitats (foto: J. Hidalgo)

Font de l’Escudelleta (foto: V. Llòria)

Bonic rètol de la font (foto: V. Llòria)

Sortim a l’assoleiat altiplà (foto: I. Benet)

En arribar a la citada Font Nova, la feina és nostra per trobar-la, ja que està seca i mig tapada per la vegetació i com que el sol cau com una llosa i l’ombra és més aviat escassa, decidim continuar i fer el dinar pels voltants de l’espectacular Pont de Goi on ens repartim per l’espai ombrejat com podem... uns per aquí i els altres per allà...

L’espectacular Pont de Goi (foto: V. Amorós)

Després dels deliciosos i variats postres, regats amb acostumats “xupitos”, reprenem la marxa tot passant sota l’arc natural del Pont de Goi i baixant de dret cap al fons de la vall en direcció al nostre proper objectiu: la Cova de les Gralles, espectacular balma per on es despenja el riu d’Horta. Tot això enmig dels matolls ben florits del corner (Amalanchier ovalis).

La vall d’Horta i, al fons, la cova de les Gralles (foto: V. Llòria)

Flor del corner (foto: I. Benet)

Per a arribar a la Cova de les Gralles ens cal deixar el camí principal i desviar-nos a mà dreta per un corriol que al final té un pas estret entre dues roques, una mena de porta que dona accés a la gran bòveda que té un bassal blau als seus peus, com la sala de ball d’un palau. A tots se’ns escapa un “ohhh” d’admiració.

Creuant l'estreta porta natural... (foto: I. Benet)

... ens situem enfront de la Cova de les Gralles (foto: Ll. Cuesta)

L’espectacular Cova de les Gralles (foto: F. Arcara)

Aquí, lògicament, ens hi entretenim força estona anant i venint per l’intricat espai sota la balma i fent mil i una fotos. Però, ai las, el temps passa inexorable i, malgrat que aquí s’hi està la mar de bé, ens hem d’acomiadar i continuar la ruta en direcció a Capafonts, tot passant per l’indret de Les Tosques, on el mateix riu d'Horta que baixa de la cova de les Gralles va formant bonics salts i i transparents gorgs.

Passant sota la gran balma (foto: I. Benet)

Fotogrup (foto: J. Hidalgo)

Tot passant pel sector de Les Tosques... (foto: Ll. Cuesta)

...on el riu forma un seguit de petits tolls (foto: V. Amorós)

Arribant de nou a Capafonts (foto: M. Bové)

El sol ja declina quan, sortint de l’estreta vall d’Horta, anem per una pista cimentada amb vistes al poble de Capafonts, enlairat damunt un turó envoltat de camps d’ametllers. Arribant al nucli urbà, encara tenim temps, però, de fer unes cervesetes al bar del poble i pensar en les properes sortides col·lectives. Fins ben aviat!

ISABEL BENET. Activitat realitzada el dia 30.04.22 pel Centre Excursionista Àliga.