dimarts, 30 de juny del 2015

Ruta del Cardener amb bicicleta (II)

20.06.15  Aprofitem el darrer dia de primavera per a dur a terme la segona etapa de la Ruta del Cardener amb inici al mas del Cavall i final a la presa de l’embassament de Sant Ponç, de manera que deixem un cotxe al final de l’etapa i un altre que deixem a l’inici. Per això, després d’una complexa posada en marxa que ens té entretinguts una bona part del matí, anem cap al mas del Cavall situat a la carretera C-462, entre Solsona i Sant Llorenç de Morunys, just sota la presa de l’embassament de la Llosa del Cavall, i aquí comencem a rodar per una pista que baixa fort a buscar un gual per on travessem el riu Cardener.

Gual sobre el Cardener

Tot seguit ens endinsem al bosc per una costeruda i pedregosa pista molt malmesa pels aiguats dels darrers dies, i continuem, tot deixant pistes a dreta i esquerra, en un continu puja-baixa rodant i, en alguns casos rodolant, per damunt dels còdols solts i la terra descarnada on la ciclabilitat queda molt reduïda, per la qual cosa hem de posar el peu, i en alguns casos tot el cos, a terra en moltes ocasions.

A estones a peu i altres caminant, ens deixem guiar pel GPS (beneït sia!) a través d’un bosc tan espès que el riu amb prou feines el veiem, i això que marxem no massa amunt del seu llit tot planejant pels contraforts de la serra de Busa.

Sota el serrat de la Torre Merlí, passem a frec d’una construcció molt robusta i quadrada mig tapada per la vegetació i que pensem que pugui tractar-se de la Torre Merlí en persona. Poc més avall veiem, a l’altra banda del riu, un assut que alimenta un canal que porta aigua a un molí.

Assut del Molí de Foix

Molí de Foix

Es tracta del Molí de Foix, un edifici restaurat de titularitat municipal que avui dia acull una turbina que produeix electricitat i on el Club de Pescadors Esportius de Solsona hi té un espai de reunió. Es dóna el cas que aquest molí havia estat propietat de la família del poeta Josep Vicenç Foix, i tot just sobre el molí, i damunt una penya, està el mas i l’esglesiola de Sant Vicenç de Foix al cementiri de la qual hi reposen molts dels seus avantpassats.

Ruïnes del Vilar

Així anem cap a la sortida de la gorja on trobem les ruïnes del Vilar i uns camps de conreu plens de petites flors grogues sorgides gràcies a les recents pluges que tanta falta feien. El sol, del qual ens havia protegit el bosc fins ara, ens cau al damunt com una llosa, però almenys hem de dir que l’estat de la pista ha millorat ostensiblement.

Passem prop de Sant Esteve d'Olius

Aviat arribem a les envistes de l’església romànica de Sant Esteve d’Olius, d’aparença modesta però que guarda en el seu interior una autèntica joia: sota el presbiteri hi ha una cripta del segle IX del més pur estil llombard. Però això no és tot, ja que prop del temple s’alça el mas fortificat de la Torreta on encara poden veure’s restes del desaparegut castell d’Olius; i també just enfront de l’església es pot visitar un singular cementiri d’estil modernista dissenyat per un deixeble de Gaudí. Malauradament tot aquest interessant conjunt arquitectònic està a l’altra banda del riu, i com que ja l’hem visitat en altres ocasions, considerem que avui no tenim prou temps per a fer aquesta marrada turistico-cultural i continuem en direcció al Molí del Pont.

Sant Esteve d'Olius

El Molí del Pont és una antiga construcció situada a la cua de l’embassament de Sant Ponç a tocar del pont de la carretera C-149 que va de Solsona a Navès i que actualment és un restaurant. Per aquest pont creuem  de nou el Cardener i continuem ruta per l’altra riba per una còmoda pista que ressegueix la vora del pantà d’aigües turqueses on alguns s’hi llencen sense miraments.

Embassament de Sant Ponç

Després de creuar el braç inundat de la Rasa Perpètua, ja enfilem cap a la paret del pantà tot passant a frec de l’embarcador i d’uns edificis. Així arribem a l’aparcament on al matí hem deixat un dels cotxes, però abans de dinar anem a fer-nos les darreres fotos a la barana de la presa, des d’on veiem molta gent banyant-se i fent picnic a l’ombra dels pins perquè al sol no s’hi pot estar.

A la presa de l'embassament de Sant Ponç

Un cop fetes les fotos de rigor, i després de comprovar que en aquesta etapa hem fet uns 21 Km amb un desnivell d’uns 180 m, en poc més de dues hores i mitja de pedalada efectiva, anem ràpidament cap al cotxe on ens esperen unes cerveses ben fresquetes i uns entrepans que devorem en un obrir i tancar d’ulls car després hem d’anar a recuperar el cotxe que tenim al mas del Cavall... quin estrés! Vegeu el track de la ruta.

ISABEL BENET. Activitat realitzada el dia 20.06.15 per Isabel Benet, Isabel Salvia i Siscu.