dimarts, 10 de desembre del 2013

Estany d'Aude amb raquetes

7.12.13  Iniciem la temporada de raquetes de neu a la població de Els Angles, al Capcir, esperonats per les previsions de bon temps d’aquest cap de setmana i per la molta neu acumulada al Pirineu, i amb la intenció de fer un senzill itinerari senyalitzat des del Pla del Mir a l’estany d’Aude, on neix el riu del mateix nom que alimenta els barratges de Matamala i Puigbalador, i aigües més avall conforma el departament francès de l’Aude, per on desemboca a la Mediterrània.

A l’entrada de Els Angles (on hem arribat per Sallagosa, el coll de la Perxa i Montlluís), continuem a l’esquerra en direcció a les pistes d’esquí del Pla del Mir i al “Parc Animalier des Angles”, situat també en aquest sector. A mesura que anem pujant per la carretera podem veure el llac de Matamala, sota la població de Els Angles, totalment glaçat (bon senyal). Aparquem el cotxe al lloc on ens indica el personal de l’estació d’esquí (parking gratuït) i ens calcem les raquetes que ja no ens traurem en tota l’excursió, doncs la neu està garantida des de l’aparcament fins a l’estany.

Des del Pla del Mir (1800 m) entrem a un ample parc de neu (sembla que per a trineus), entre l’entrada al “Parc Animalier”, a l’esquerra, i les pistes d’esquí, a la dreta, per girar tot seguit a l’esquerra i agafar una ampla pista, aplanada per a la pràctica de l’esquí de fons, amb senyals grocs i vermells del “Tour du Capcir”, cartells blancs (al refugi Bernardí) i grocs (a l’estany d’Aude).

Anem vorejant la tanca metàl·lica del “Parc Animalier”, que tenim a l’esquerra, des d’on veiem alguns exemplars de muflons entre la neu que cobreix aquest parc. Hem deixat enrera unes pistes d’esquí en plena ebullició, i als pocs minuts ens trobem pràcticament sols (en tot el dia veurem un esquiador de fons, una parella amb esquís de muntanya, ja a l’alçada de l’estany, i dos o tres parelles amb raquetes).

Pla del Buc

Deixem enrera la llarga tanca metàl·lica del parc i poc després arribem a la Jaça del Pla del Buc (1880 m), amb un petit refugi lliure a la dreta de la pista (ens hi apropem), i des d’on podem veure el cim del Carlit.

Refugi del Pla del Buc

Poc més enllà arribem a una cruïlla de pistes; seguim cap a l’esquerra, segons indiquen uns curiosos cartells verticals (“Porte entrée”), així com els cartells blancs i grocs al refugi Bernardí i a l’estany d’Aude.

Porta d'entrada a la coma de l'Aude, amb el Carlit al fons

Anem baixant suaument fins a una altra cruïlla de pistes, on per la dreta continua l’tinerari del circuit de fons a l’estany, més llarg; nosaltres seguim la pista de l’esquerra que poc després travessa el riu d’Aude (aquí encara un rierol que treu el cap tímidament entre la neu).

Continuem per la pista, ara en lleugera pujada, amb una bona vista, cap al sud, del cim de Cambradase. A mesura que pujem, aquesta visió s’ampliarà del Puigmal al Canigó. No triguem en arribar a la Jaça de Bernardí (1930 m), des d’on veiem, al nord, el Roc d’Aude.

Arribant a la Jaça de Bernardí, amb el Carlit al fons

Roc d'Aude, des de la Jaça de Bernardí

Passem pel costat d’una cabana de fusta amb plaques solars (sembla ser un refugi privat) i al final del pla hi trobem el refugi de Bernardí. Malgrat semblar una construcció relativament gran, la part disponible com a refugi es troba a la part del darrera i és molt petita (només 3 places) i precària, segons ens corrobora una parella que ha passat aquí la nit de manera molt justeta.

Refugi de Bernardí (la part lliure es troba al darrera)

En aquest punt s’acaba l’ampla pista preparada, com la que va a l’estany d’Aude, per a l’esquí de fons. Continuem entre bosc per una pista més estreta i amb la neu més acumulada. Deixem tot seguit una primera desviació a la dreta per on marxa el “Tour du Capcir” que retrobarem més amunt, i seguim pujant fins que, uns cinc minuts després, continuem per una segona desviació a la dreta (cal parar atenció, doncs només es veu un pal com a referència, mentre que els cartells grocs de l’itinerari de raquetes estan col·locats aquí de baixada). Travessem un sector un xic enclotat i remuntem després per anar a sortir a un ample planell per on també hi arriba l’esmentat “Tour du Capcir”.

Al capdamunt del planell anem a sortir a una carena que ens ofereix bones vistes, cap al sud, de totes les muntanyes entre el Puigmal i el Canigó, així com del proper Mont Llaret, al nord, sota el qual es troba l’estany d’Aude. Retrobem la pista del circuit de fons, que seguim uns 200 m fins que el nostre itinerari la deixa per travessar un filat, a l’esquerra, i continuar per un curt tram de bosc, a la sortida del qual arribem a un petit collet al peu del Roc del Felip.

Vorejant el Roc del Felip

Des d’aquí anem pujant per una canaleta d’inclinació moderada per tornar a sortir a la carena, des d’on ja veiem, a la nostra dreta, la cubeta de l’estany d’Aude.

A la carena, amb el Canigó al fons

Cal seguir encara una estona per la carena, sempre en direcció nord-oest, fins que l’itinerari baixa a la cua de l’estany d’Aude (2130 m), ben colgat de neu. En aquest punt també hi arriba, des del sector de la Bollosa, el sender “Boucle du lac d’Aude”, mentre que pel costat nord de l’estany hi arriba la pista del circuit de fons. No cal dir que la imatge que ofereix aquest estany, ben colgat de neu i sota un radiant cel blau, és d’una gran bellesa i la nostra càmera treballa per donar-hi testimoni.

Estany d'Aude

A la vora de l'estany, amb el Mont Llaret

Un cop hem menjat (de peu, doncs no hi ha cap lloc on poder seure que estigui lliure de neu, i situats algún metre dins l’estany, que això sí que ho permet aquesta neu), iniciem el retorn, que fem pel mateix itinerari. Quan retrobem la pista del circuit de fons, i malgrat que aquesta està marcada com a variant de baixada per a les raquetes, preferim la ruta de l’anada, més enlairada, tranquil·la i “raquetera”, en lloc d’anar seguint una pista aplanada per a la pràctica de l’esquí de fons.

Gaudint de la baixada

És així com, després de seguir gaudint de magnífiques vistes, retornem al refugi de Bernardí, on descansem una breu estona sobre la base d’un tronc que fa de seient (sembla ser l’únic lloc lliure de neu en tot aquest sector), i seguim després per la Jaça del Buc i la tanca del Parc Animalier fins al Pla del Mir.

El riu d'Aude, entre la neu

De retorn al Pla del Buc

Arribant al Pla del Mir

Ha estat una magnífica i gratificant passejada amb raquetes, de 12 Km de recorregut (anada i tornada) i 350 m de desnivell, amb un temps esplèndid. Fins la propera.

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 7.12.13 per Isabel Benet i Ventu Amorós.

1. Una clàssica d'excursió amb raquetes. Enhorabona

1. Gràcies. Les condicions de la neu i el temps eren immillorables. Molt recomanable per fer una raquetada amb la família i els amics.