diumenge, 12 de juny de 2011

Pic de Tarbesó i estanys de Rabassoles

Avui hem quedat una bona colla per fer una agradable excursió per la comarca occitana del Donasà, a l'Alta Arieja, amb ascensió al pic de Tarbesó (2364 m). Aquest cim, de formes suaus pel vessant nord i més abrupte pel sud, s'alça sobre la zona lacustre dels estanys de Rabassoles; malgrat la seva modesta alçada, el fet d'estar separat dels cims més destacats d'aquest sector del Pirineu el converteix en una magnífica talaia.

Des de Llívia enfilem la carretera de la vall de Querol i, pel túnel de Pimorent, entrem a l'Arieja. Un cop a Acs (Ax-les-Termes), seguim en direcció a Ascon (Ascou) i l’estació d’esquí Ascou-Pailhères, fins arribar al coll de Palhèras, on deixem els cotxes en una àmplia zona d’aparcament.

Sortim del coll de Palhèras (2001 m) en direcció sud-oest, on el Tarbesó s'alça evident, seguint els senyals del GR 7B per una pista en suau pendent. Al cap d'una estona deixem la pista que marxa a mà dreta i el GR que ho fa per l’esquerra (pal indicador) per seguir per un corriol (senyals grocs) ben fressat que s’enfila fins al llom de la carena, la qual seguim en direcció al cim. El pendent va augmentant fins que assolim el pic de Tarbesó (2364 m) (1 h).

Des del cim gaudim, malgrat el fort vent que bufa avui, d’un extens panorama sobre un gran nombre de muntanyes, com la Dent d’Orlu, el Ròc Blanc, el Puig Peric, les Piques Roges, el Carlit i les muntanyes d'Acs, entre d'altres. Avancem uns metres en direcció sud per poder veure també, als nostres peus, els tres estanys de Rabassoles (Negre, Blau i de Baix).

Baixem del cim en direcció oest per terreny força inclinat, per anar a buscar la carena del Serrat de les Escales que s’allarga cap al sud. Tot resseguint aquesta carena (on creixen flors com la Pedicularia sylvatica i la Saxifraga geranioides), anem gaudint de diferents perspectives dels estanys de Rabassoles.

Baixant del cim en direcció al Serrat d'Escales

Avançant per la carena, amb el Tarbesó al darrera

La cara est de la Dent d'Orlu

La carena torna a elevar-se en el Roc de Bragues, que deixem a l'esquerra per guanyar un collet i baixar tot seguit fins a un petit estanyol, a la vora del qual aprofitem per dinar.

Descansant a la vora del petit estanyol

A continuació vorejem aquest estanyol i retrobem a l'altre costat el GR 7B, que baixa del Pic de Llauses i que hem deixat just al començar. Marxem ara cap al nord i no triguem en arribar a l’estany Blau de Rabassoles (1928 m) (2.15 h), el punt més baix del recorregut.

Estany Blau i pic de Tarbesó

Continuem cap al nord, en suau pujada, entre l'estany Negre, que tenim just a l'esquerra, i l'estany de Baix, que queda a la dreta, per sota nostre.

Vorejant l'estany Negre

Estany de Baix

Un cop passat l’estany Negre, el camí puja en direcció nord-est, per sota la falda del Tarbesó, fins a l’evident coll de la Comella de l’Os (2177 m) (3.15 h), entre el cim del mateix nom i el Tarbesó. Des d'aquí les vistes sobre els estanys i els cims d'aquest sector són esplèndides. No cal dir que les nostres càmeres fotogràfiques treuen fum.

Vista des del coll de la Comella de l'Os

Des del coll anem baixant en direcció nord per terreny herbat fins arribar a la pista que hem deixat a l'inici de l'excursió, per la qual retornem al coll de Palhèras (4 h).

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 12.06.11 per Isabel Salvia, Anna Torres, Susana Sanz, Alfons Belinchón, Ferran Guillén, Núria Guillén, Isabel Benet, Ventura Amorós i Marc Amorós.