diumenge, 20 de març de 2011

Excursió pel Congost del Mu

Aquesta excursió, realitzada el diumenge 20 de març, ha estat organitzada per membres del Centre Excursionista d’Esplugues. Aquest dia, una bona colla ens reunim per afrontar el repte de travessar el Congost del Mu, per on transcorre encaixonat el riu Segre, i assolir els cims de Lo Palomar (612 m) i El Castellar (773 m), per retornar al punt de partida, Alòs de Balaguer.

Així doncs, iniciem la nostra excursió des d’aquest bonic poble situat a la comarca de la Noguera, on hi destaquen les restes d’un castell que fa les delícies dels més encuriosits pel temps passat i també dels fotògrafs del grup.

Sortim per la font situada davant del pont que creua el Segre i, d’allà surt una pista forestal que ens porta a una àrea de picnic on podrem agafar aigua molt fresca. Més endavant la pista s’acosta al riu i a les parets que formen el Congost del Mu.

Arribem a unes passarel-les que substitueixen l’antic camí, actualment sota l’aigua. A partir d’aquí el camí s’enlaira i arribem a un punt del camí on la vista és captivadora. Aquí el riu Segre ens ensenya la seva part més feréstega; a l’altre costat del riu s’aixeca el vessant més inaccessible de la Serra Carbonera i el massís del Mont-roig ens vigila sense perdre’ns de vista. És senzillament fantàstic!

Arribem a la cruïlla amb el camí que ens portarà a l’aiguabarreig entre el riu Segre i la Noguera Pallaresa i al pont des del qual albirem l’embassament de Camarasa. Refem el camí principal pel qual pugem fins arribar al pla carener dit Lo Palomar on una gran línia de torres elèctriques ens destorba per fer una magnífica fotografia del Montsec amb tot el seu esplendor. Però malgrat aquest petit inconvenient, fem un “kit kat” i gaudim de les vistes panoràmiques que tenim al nostre abast.

Després d’un merescut descans, descendim per una barrancada per agafar una pista que ressegueix la carena. Més endavant ens trobem uns corrals al peu de la cinglera del Castellar. Creuem els camps per la seves vores i després d’una pujada... ja hi som!

El Castellar (773 m) és el punt culminant de l’excursió. Des del cim, grans vistes de la plana i dels pobles de la comarca destacant Artesa de Segre i Alòs. A partir d’aquest punt toca baixar esquivant roques i vegetació aspre i seca, però sempre tenint com referència el poble d’Alòs i el seu castell.

Culminem la nostra excursió al bar del poble, com no podia ser d’una altra manera, i fent un emocionant viatge en autocar no apte per a cardíacs!

Susana Sanz. Activitat realitzada el dia 20.03.11 per Alfons Belinchón, Susana Sanz i membres del Centre Excursionista d'Esplugues.