dimecres, 28 de juliol de 2010

Pica del Carlit, pel circuit dels estanys

El Carlit des de l'estany Gelat

Ens trobem passant uns dies de vacances a la Cerdanya i avui, en què les previsions del temps són immillorables, decidim anar al Carlit des de les Bulloses. Com sigui que la carretera d'accès queda restringida, durant l'estiu, entre les set del matí i les set de la tarda, als vehicles particulars (llavors només es pot accedir en autocar o navette), ens llevem a les cinc del matí (qui alguna cosa vol, alguna cosa li costa), esmorzem lleugerament i a les 6.50 del matí, desprès d'haver deixat el cotxe aparcat prop del barratge de la Bullosa (2017 m), iniciem l'excursió.

La primera part del camí coincideix amb la ruta dels estanys del Carlit (Boucle des Étangs). Des de l'Hotel de les Bones Hores, a l'altra banda del barratge, comencem a pujar fort per un bosc de pi negre entre blocs de granit bastant gastats pel pas de la gent. De seguida entrem a una petita vall amb aiguamolls, superem un esglaó i arribem a l'estany del Viver (0.30 h). El camí es bifurca; seguim cap a l'esquerra per la ruta normal al Carlit, tot deixant a mà dreta la variant per on retornarem. Deixem també, a l'esquerra, el sender que porta cap a l'estany Negre, i no triguem en passar pel costat dels estanys de la Comassa i Sec, a banda i banda del camí. Després anem remuntant la carena d'un petit llom, a l'altra banda del qual podem veure els estanys Llat i Llong; quan som al capdamunt d'aquest llom, baixem uns metres per travessar el torrent que baixa del proper estany de la Vallell per una palanca de fusta. El camí, ben marcat, va guanyant alçada fins enllaçar per la dreta (pal indicador) (1.35 h) amb l'altre itinerari que des de l'estany del Viver puja pels estanys de les Dugues, Castellar, Trebens i Sobirà.

En aquest punt deixem la ruta dels estanys i comencem l'ascensió al Carlit. Passem sota el vessant nord del Tossal Colomer i anem pujant en llaçades fins al coll Colomer i l'estany Gelat (2640 m) (2.10 h); aquest petit estany és el més alt de la Cerdanya i fa honor al seu nom, doncs en la data en què ens trobem encara està parcialment glaçat. Continuem en llaçades per l'aresta est del Carlit; més amunt, el camí surt de l'aresta per la dreta per guanyar la part alta de la canal central. En aquest flanqueig hi ha alguns passos en els quals hem de grimpar, sense problemes, per bona i punxeguda roca; tanmateix, trobem algun punt un xic confús i hem hagut de baixar una mica per tornar a trobar el camí correcte.

Grimpant per l'aresta

Un cop superat aquest flanqueig, remuntem la canal amb més llaçades fins al collet que separa els dos cims del Carlit; per l'esquerra, sense més dificultats, arribem tot seguit al cim sud (2921 m) (3 h), punt culminant del massís, de la Cerdanya i de tot el Pirineu oriental, on gaudim d'una extensa visió del Pirineu en general, i en particular dels estanys de les Bulloses i del circ de Lanós; aquest darrer es pot veure molt millor i en la seva totalitat quan ens arribem al cim nord (2915 m), a escassos cinc minuts de l'altre cim.

L'estany de Lanós des del cim del Carlit

Després d'una bona estona al cim agafant panoràmiques amb la càmera, comencem el descens desgrimpant tot el que havíem grimpat anteriorment, mentre anem trobant ja quantitats considerables d'excursionistes que han sortit més tard i que en un bon dia d'estiu com avui converteixen la ruta normal d'ascensió al Carlit en una autèntica processó.

Baixant cap als estanys Sobirà, Trebens i Castellar

Quan arribem al punt on conflueixen els dos camins dels estanys, continuem per l'esquerra per entrar a la vall on es troben, succesivament i un al costat de l'altre, els estanys Sobirà, Trebens i Castellar; al costat d'aquest darrer queda encara una petita congesta de gruix considerable. A continuació, baixem un esglaó del terreny i arribem a l'estany de les Dugues, que desguaça per dos vessants diferents (a la Tet i al Segre). Seguim baixant, paral·lels al torrent que baixa a l'estany del Viver, entre algunes mulleres, fins arribar a aquest estany i a la bifurcació amb el camí per on hem pujat. A partir d'aquí, doncs, desfem l'itinerari de l'inici, posant atenció al tram final de baixada, fins al barratge de la Bullosa.

SECCIÓ DE MUNTANYA. Activitat realitzada el dia 28.07.10 per Isabel Benet i Ventura Amorós.